Cyklus vynikajícího houslisty Pavla Šporcla Pražské hudební večery (Praha – Profesní dům / Aula) pokračoval v úterý 5. března titulem Na 10 strun II., na němž vystoupil jako host kytarista Lubomír Brabec. Oslavili společně již více než 30 let trvání koncertního cyklu, jehož zakladatelem byl právě Lubomír Brabec a v roce 2021 jej předal Pavlu Šporclovi. Dlouholeté přátelství a hudební partnerství dodalo v pořadí již druhému koncertu Na 10 strun obou výborných a respektovaných sólistů příjemnou atmosféru ryzího muzikantství. Letošní ročník obohacují rozhovory Báry Kodetové s umělci a návštěvníci jsou před koncertem ještě zváni k ochutnávce vín z jižní Moravy. Pavel Šporcl proto cyklus nazval „malým festivalem klasické hudby a dobrého vína“.
Březnový koncert věnovaný především Niccolò Paganinimu (1782 – 1840) zahájila Sonáta č. 1 A dur pro housle a kytaru, ze sbírky Centone di sonate z roku 1828. Známá a oblíbená skladba zazněla v podání Pavla Šporcla s virtuozitou a lehkostí; výtečné sólo proslulých modrých houslí, jež si nechal Pavel Šporcl postavit houslařem Janem Špidlenem, zaznělo s citlivým doprovodem kytary Lubomíra Brabce. Krásně modulované houslové sekvence rytmicky podtrhly kytarové akordy a ušlechtilý tón houslí měl v kytaře náležitou výrazovou oporu. Skutečnost, že Paganini byl nejen výtečným houslistou, ale také kytaristou, dala v sonátě zaznít i kytarovému sólu s jemným pizzicatovým doprovodem houslí. Preciznost podání a přirozená virtuozita umělců dodaly Paganiniho skladbě náležitou noblesu a grácii. Dalším autorem byl Fernando Sor (1778 – 1839), rodák z Barcelony, mezi jehož základní literaturu patří 12 koncertních etud. Lubomír Brabec uvedl Sorovu etudu s odstíněným výrazem a vroucností, jeho podání koncertní etudy bylo vzorové. Jako druhou sólovou skladbu Fernanda Sora uvedl kytarista Variace na téma Mozartovy Kouzelné flétny, v nichž zaujal pestrostí výrazu, pěkným podáním rytmických pasáží a barvitou charakteristikou každé z variací s působivým závěrem. Následoval Mauro Giuliani (1781 – 1829), italský houslista, kytarista a skladatel, který sklízel velké úspěchy především ve Vídni jako nejvýznamnější kytarový virtuos počátku 19. století. Jeho Sonátu op. 25 pro housle a kytaru provedli Pavel Šporcl a Lubomír Brabec se zpěvnou a citlivou souhrou, výrazovou jednotou v krásných rozevlátých melodických linkách. Rytmičtější pasáže daly sólově vyznít kytaře, v souhře závěru 2. věty zaujaly oba nástroje krásným pianissimem s jemnou drobnokresbou. 3. věta dala vyznít melodickým houslím s kytarovými akordy, přecházejícím do zajímavých rytmů ve ztišení, 4. větu uvedly nádherně rozezpívané housle s jemným doprovodem kytary v tečkovaném rytmu a sólové party si poté housle s kytarou předávaly. Půvabnému klasicistnímu dílu se dostalo z rukou obou hudebníků precizního vyznění.
Koncert věnovaný skladatelům počátku 19. století ozdobila k Roku české hudby transkripce Lubomíra Brabce Dvořákovy slavné Humoresky z op. 101. V kytaře zazněly všechny detaily oblíbené skladby, která stále patří ke Dvořákovým perličkám. Kytara dostala sólo také v Paganiniho Romanci pro kytaru za doprovodu houslí, 2. větě z Velké sonáty. Výborné podání náročné skladby, kterou Paganini jako virtuos na oba nástroje obdařil mnoha finesami a efektními kytarovými sóly, se s melodickými běhy a houslovým doprovodným podkresem stalo vrcholem večera. Lubomír Brabec dal Romanci propracovanou techniku, plný výraz a jemnou kresbu melodických pasáží. Závěr večera patřil další Paganiniho skladbě, Sonátě č. 5 A dur, opět ze sbírky Centone di sonate. Úchvatné housle nádherně svítily prožitkem každého tónu, kytara provázela s potřebným nadhledem. Souzvuk v náročném partu byl mimořádný, proto mu patřil nadšený potlesk plného auditoria. Přídavkem bylo skvěle zahrané Paganiniho Cantabile D dur.
Ke Stavu 285/4
Hradec Králové - Slatina
500 03
IČO: 70588627